Inge: 'Via co-teaching kan je nog beter inspelen op de persoonlijke noden van de cursist. Met 2 lesgevers kan je meer dan alleen. Je kan opsplitsen, iemand apart nemen of bij bepaalde cursisten focussen op andere zaken.

We zijn er in september aan begonnen en hebben eerst goed nagedacht welke vorm van co-teaching we zouden toepassen. Want je hebt daar verschillende variaties in: de lesgevers kunnen elkaar afwisselen, ze kunnen tegelijk lesgeven in verschillende groepen of ze kunnen effectief samen voor de klas gaan staan. Wij hebben beslist om samen voor de klas te gaan staan en te zien wat het geeft. En dat valt geweldig goed mee, zowel voor de cursisten als voor onszelf.'

'Voor mij persoonlijk vormt co-teaching een grote meerwaarde, ik steek er zelf veel van op! Mijn co-teacher Pieter geeft al jaren Nederlands aan anderstaligen en geeft me raad en tips waar ik echt iets aan heb. Bijvoorbeeld: als ik merk dat de cursisten niet meteen reageren krijg ik de indruk dat ze het niet begrijpen. Dan is mijn reflex om meteen extra voorbeelden te geven of om het nog eens uit te leggen op een andere manier. Pieter heeft me geleerd dat het net beter is om stiltes in te lassen om de leerstof wat te laten bezinken. Cursisten die nog niet goed Nederlands spreken hebben soms tijd nodig om informatie te verwerken.

Ik geef de module communicatief gedrag. Daarin leren cursisten hoe ze actief moeten luisteren naar hun patiënt of zorgvrager. Oogcontact maken, ja knikken, doorvragen, dat zijn allemaal manieren om aan je zorgvrager duidelijk te maken: ik luister naar jou. Een goede zorgkundige zal ook niet zeggen ‘Maar allez, u moet niet verdrietig zijn’. Een betere reactie is ‘Oei, ik zie dat u verdrietig bent, ik zie dat het u raakt.’ Die open houding en bereidheid om te luisteren zijn cruciaal in de zorgverlening.

In dit traject geeft Pieter dit vak dus samen met mij. Ik stuur hem op voorhand mijn lesvoorbereiding door, hij neemt die door en samen bieden we de leerstof dan aan via co-teaching. En als we merken dat ze in een bepaalde les nog niet goed mee zijn, herhaalt Pieter de leerstof ook nog eens in zijn lessen Nederlands.  Zo vervangt hij spreekoefeningen waarin ze een brood moeten bestellen bij de bakker, door spreekoefeningen waarin ze actief moeten luisteren naar een patiënt. Helemaal op maat van de cursist dus!'

Gepubliceerd op 26 mei 2022
Aangepast op 25 augustus 2023