Wij zorgen ervoor dat een diploma toch haalbaar wordt!

Inge Aertssen

Trajectbegeleider

Kies je voor een diplomagerichte opleiding in Gent dan stippelt Inge samen met jou een persoonlijk traject uit.

Kisp:Wat houdt die begeleiding precies in? 

Inge:Dat kan echt van alles zijn. Het kan gaan over lesgebonden zaken – bijvoorbeeld bepaalde vakken waar een cursist moeite mee heeft – maar even goed gaat het over persoonlijke dingen.

We bespreken hoe een cursist zich voelt op school, hoe het contact is met zijn medecursisten en lesgevers, hoe zijn resultaten zijn, … Bij cursisten die moeilijkheden ondervinden bekijken we waarom het moeilijk loopt en hoe wij daarbij kunnen helpen.

We proberen hen echt bij te staan bij alle mogelijke problemen. Dat kan soms ver gaan, hoor, we heb al eens iemand gehad die ineens dakloos was geworden en daardoor niet meer kon studeren. Dan gaan we mee op zoek naar instanties die die cursist kunnen helpen bij de zoektocht naar een huis.

Kisp:Je ontwikkelt wellicht een hechte band met de cursisten die je begeleidt?

Inge:Jazeker, en dat is soms zoeken naar een evenwicht. Die vertrouwensrelatie moet er zijn, wij willen bewust heel laagdrempelig werken, maar dat mag ook niet te ver gaan. Je mag niet té betrokken raken, anders neem je dat te veel mee naar huis ’s avonds. Ikzelf heb daar ondertussen wel mijn evenwicht in gevonden.

In het geval van de cursist die dakloos werd bijvoorbeeld, zullen we niet zelf mee op zoek gaan naar een huis voor hem maar verwijzen we door naar een organisatie die daarin begeleiding kan bieden. Want als je in alles meegaat en alles zèlf probeert op te lossen, stopt het nooit.

Die hechte band heeft natuurlijk ook mooie kanten: als mijn cursisten na jaren van inspanning hun diploma behalen en staan te blinken op de proclamatie, ben ik super-super-fier.

Kisp:Speelt trajectbegeleiding een belangrijke rol in de opleidingen diploma secundair onderwijs?

Inge:Ja, absoluut, we merken dat die aanmoediging heel belangrijk is voor de cursisten. Je mag dat niet onderschatten, het is vaak niet evident voor hen om opnieuw naar school te gaan.

Het is vaak niet evident om opnieuw naar school te gaan.

De meeste cursisten diploma secundair onderwijs dragen al een rugzakje met zich mee en hebben vroeger een slechte ervaring opgedaan in het onderwijs. Wij willen hen dit keer een goede ervaring bieden! In hun trajectbegeleider vinden ze iemand die hun hele traject opvolgt – naast de lesgevers die wisselend zijn per vak - en waarbij ze zich veilig voelen.

Kisp:Hoe is de wisselwerking tussen jullie en de lesgevers?

Inge:We overleggen natuurlijk regelmatig met de lesgevers over cursisten, daarvoor hebben we een cursistenvolgsysteem. We zijn er ook telkens bij als er deliberaties zijn en de resultaten van de cursisten besproken worden.

Wij kennen de achtergrond van wat lesgevers zien in de klas. Wij weten waar een cursist mee worstelt, en waarom hij soms te laat komt in de les. Dan is het belangrijk dat wij de brug leggen tussen de cursist en de lesgevers. Zo kunnen ook zij wat meer begrip opbrengen in bepaalde situaties. 

Onze lesgevers zelf stellen zich ook flexibel op, hoor. Zij passen hun lessen aan als iemand wat extra begeleiding nodig heeft bij bepaalde zaken, de cursisten worden hier goed omringd!

Echt iedereen is welkom hier. Wat ze ook hebben meegemaakt, iedereen begint hier weer van nul. Samen stellen we de vraag: wat kunnen we voor jou doen, zodat het toch haalbaar wordt om een diploma te behalen.

Ga jij ook voor je diploma?

Kisp biedt een heleboel verschillende opleidingen aan binnen verscheidene thema's

Bekijk onze diplomagerichte opleidingen

Gepubliceerd op 31 augustus 2021
Aangepast op 19 januari 2024

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Instapaper